Informatief Lezen

Ons aanbod: Natuur en Milieu

PLUSpakket 4de-6de leerjaar (40-delig)

Leeftijd: van 4 tot 12
PLUSpakket 4de-6de leerjaar (40-delig)

 

01. Onderzoek naar atomen [uit ‘Sterren! Natuur en Wetenschap’]

Atomen zijn de bouwstenen van alles om ons heen. In een atoom zit de kern met protonen en neutronen. Maar er zijn nog kleinere deeltjes waaruit protonen en neutronen zijn opgebouwd. Die heten quarks. Alles wat wetenschappers over atomen weten, is onderdeel van de atoomtheorie. Deze is ontstaan bij de oude Grieken en wordt vandaag de dag nog steeds verder ontwikkeld. Dit boek sluit aan op Marie Curie, baanbrekende natuurkundige.

02. Onderzoek naar organismen [uit ‘Sterren! Natuur en Wetenschap’]

Je kent vast heel veel verschillende soorten levende wezens. Je kunt ze grofweg indelen in twee groepen: planten en dieren. Maar er zijn ook micro-organismen. Die zijn te klein om met het blote oog te zien. We kennen inmiddels bacteriën, gisten, schimmels en virussen. Doordat we meer weten over deze ‘simpele organismen’ komen we vanzelf ook meer te weten over de meer complexe vormen van leven! Dit boek sluit aan op Louis Pasteur en het gevecht tegen microben.

03. Onderzoek naar stormen [uit ‘Sterren! Natuur en Wetenschap’]

Hoeveel soorten weer heb jij al meegemaakt? In ons leven krijgen we te maken met hitte, kou, regen, storm, donder en bliksem. Sommigen van ons maken zelfs een orkaan of tornado mee! Er zijn veel oorzaken voor de verschillende weersoorten. De bepalende factoren zijn warmte, water en wind. Vandaag de dag helpen slimme meetinstrumenten het weer te voorspellen. Deze instrumenten helpen de mens zich tijdig voor te bereiden op de komst van een grote storm. Wanneer heb jij voor het laatst een grote storm meegemaakt? Dit boek sluit aan bij Het weer en meteorologen.

04. Skiën in de woestijn [uit ‘Zinder 10+’]

Zinder 10+ - Waar is het grootste overdekte waterpretpark ter wereld? - Welke stad heeft een skipark in het midden van de woestijn? - Welk beroemd gebouw is volkomen symmetrisch?

05. Op mysterieuze plaatsen [uit ‘Zinder 10+’] 

Zinder 10+ - Waar ter wereld vind je mysterieuze plaatsen? - Wat maakt sommige plaatsen mysterieus? - Hoe verklaren wetenschappers mysterieuze plaatsen? 

06. De aarde is plat [uit ‘Zinder 10+’] 

Zinder 10+ - Wanneer kwamen mensen er achter dat de wereld rond is? - Waarom voeren wetenschappers experimenten uit? - Hoe kunnen fouten ons dichter bij de waarheid brengen?

07. Geniaal of getikt? [uit ‘Zinder 11+’] 

Zinder 11+ - Wie was Isaac Newton? - Wat heeft Newton ontdekt? - Leed Newton aan een geestesziekte? 

08. In steen gebeiteld [uit ‘Zinder 11+’] 

Zinder 11+ - Waarom maken mensen beeldhouwwerken? - Wat zijn de zeven nieuwe wereldwonderen? - Hoe werden in de oudheid enorme stenen beelden verplaatst?

09. Robotmensen [uit ‘Zinder 11+’] 

Zinder 11+ - Wat hebben we aan robots in het dagelijks leven? - Wat kan een robot dat een mens niet kan? - Wat is kunstmatige intelligentie?

10. Bacteriën, Een microwereld [uit ‘Corona Strip’]

Bacteriën kun je alleen zien met een microscoop. Maar dan zie je ook iets spectaculairs! Bacteriën kunnen ziekten overbrengen, maar ze houden ons ook gezond. Ze kunnen leven in heel zout water, bij ijzige kou en bij extreme hitte. Max Axiom vertelt je van alles over bacteriën wat je vast nog niet wist.! 

11. Scheikunde, Een veranderlijke wereld [uit ‘Corona Strip’] 

Onze voorouders deden in de steentijd als scheikundige proefjes. Ze vonden het vuur uit en ontdekten wat je daar allemaal mee kunt doen. Met scheikunde verander je een stof in een andere stof. Dat lijkt toverij, maar dat is het niet. Max Axiom legt je uit hoe scheikunde werkt. 

12. Complot! [uit ‘Dat verzin je niet!’] 

Een kleine groep mensen gelooft in complottheorieën. Dat zijn verhalen over geheime plannen voor misdaden, en over grote leugens. Lees over de waanzinnige beweringen dat seriemoordenaar Jack the Ripper een Engelse prins was, dat de Japanners Pearl Harbor aanvielen in opdracht van de Amerikaanse president Roosevelt, en dat de maanlanding nep was! 

13. Spookschepen [uit ‘Dat verzin je niet!’]

Hoe kan iets reusachtigs ineens verdwijnen? Je zult versteld staan hoe vaak grote schepen verdwijnen zonder een spoor achter te laten. Lees over beroemde verdwijningen op zee, waaronder die van De Vliegende Hollander, de USS Cyclops en de schepen in de Californische Coloradowoestijn 

14. Klimaat in beweging [uit ‘Onderzoek onze aarde ’] 

Dit boek gaat over wetenschap op en rond de aarde. Het staat vol spannende wetenschappelijke proefjes over o. a. het weer en het klimaat. Je leert over de wind, microben en het broeikaseffect. Maak tot slot je eigen zonnewijzer! Een weergaloos boek! 

15. Aarde in beweging [uit ‘Onderzoek onze aarde ’] 

Dit is een boek vol spannende wetenschappelijke proefjes om zelf te doen. Ze hebben allemaal te maken met de veranderingen die de aarde voortdurend ondergaat. Je leert over gletsjers, tsunami’s en erosie. Creëer tot slot je eigen vulkaanuitbarsting! Best een heftig boek dus!

16. Sterrenstelsels en het op hol geslagen heelal [uit ‘Schitterend heelal’] 

Het heelal is groot, groter dan je je voor kunt stellen ... Maak een verre reis om alles te weten komen over sterrenstelsels. Ontdek hoe ze zijn ontstaan, hoe snel ze bewegen en wat er gebeurt als ze botsen. Onderweg maak je je eigen ballonheelal en laat je sterrenstelsels in een bekertje draaien.

17. Sterren en het stof waaruit wij bestaan [uit ‘Schitterend heelal’] 

Die fonkelende sterren aan de nachthemel herbergen enkele geheimen... Wat is een rode dwerg? Hoeveel weegt een ster? Bestaan we echt uit sterrenstof? Ga op reis naar de donkere dieptes van het heelal waar sterren hun eigen leven leiden. Ontdek hoe sterren worden geboren, hoe ze licht geven en wat er gebeurt als ze sterven. Onderweg kijk je hoe een supernova-explosie gaat en maak je je eigen sterrenbeeld.

18. Apps bouwen [uit ‘Generation Code’]

Stap in de wereld van Generation Code en bouw apps, games en websites. Als je geïnteresseerd bent in apps en de techniek die erachter zit, vind je in Apps bouwen projecten die je zullen aanspreken. Je leert hoe je eenvoudige gereedschappen en games bouwt met App Inventor en geeft daar jouw eigen draai aan. Dus... waar wacht je nog op? Aan de slag!

19. Websites bouwen met HTML [uit ‘Generation Code’]

Stap in de wereld van Generation Code en bouw apps, games en websites. Als je geïnteresseerd bent in websites en de techniek die erachter zit, vind je in Websites bouwen in HTML projecten die je zullen aanspreken. Je leert hoe je een website vult met tekst, links, plaatjes en filmpjes. Je bouwt eenvoudige pagina’s (bijvoorbeeld een fotogalerij, een quiz en een bestelformulier) en geeft daar jouw eigen draai aan. Dus... waar wacht je nog op? Aan de slag! 

20. Aanpassing [uit ‘Basisboek Science’]

Ontdek hoe planten en dieren zich in de loop der tijd hebben aangepast aan hun leefomgeving. Hoe dit hen heeft geholpen om te overleven. Hoe geven deze aanpassingen hen een betere kans dan andere soorten?

21. Levensprocessen [uit ‘Basisboek Science’] 

Ontdek de zeven levensprocessen die essentieel zijn voor alle levende organismen. Hoe deze processen hen helpen om te overleven. Hoe krijgt een organisme dat wat het nodig heeft uit zijn omgeving? 

22. Vlieg naar Mars![uit ‘De Jonge Onderzoeker’] 

• Waarom voelen astronauten zich zo zwaar na de lancering?
• Waarom zijn raketten lang en smal?
• Hoe komen ruimteschepen in een baan om de aarde? Vlieg naar Mars! neemt op een leuke manier een kijkje in de keuken van de ruimtevaart. Van lancering tot de landing; van gewichtloosheid tot het bereiken van verre planeten: alles komt voorbij. Ga op onderzoek in de ruimte en ontdek met welke krachten een astronaut temaken krijgt. 

23. De steden waarin we wonen  [uit ‘Eco Bewust’] 

Op de hele wereld gaan steeds meer mensen in steden wonen. Hoe stedengebouwd zijn, heeft invloed op de gezondheid van de bewoners. Maarook op het leven van dieren in de omgeving en op het milieu: denk aanluchtvervuiling door het verkeer. In dit boek lees je hoe steden duurzamergemaakt kunnen worden. Je bedenkt ook zelf oplossingen voor een’groenere’ stad.

24. De spullen die we kopen [uit ‘Eco Bewust’] 

Het is leuk om iets nieuws te kopen! Maar de manier waarop veel spullengemaakt en weggegooid worden, heeft invloed op het milieu en degezondheid van mensen. Denk aan al het afval van oude elektrischeapparaten. In dit boek lees je hoe spullen duurzamer gemaakt en gebruiktkunnen worden. Je bedenkt ook zelf oplossingen om minder te kopen enweg te gooien. 

25. Het voedsel dat we verbouwen  [uit ‘Eco Bewust’] 

De wereldbevolking groeit: er leven inmiddels 7,5 miljard mensen op aarde! Op dezelfde hoeveelheid grond moet steeds meer voedsel verbouwd worden en dat heeft invloed op het milieu. In dit boek lees je hoe je op een duurzame manier landbouw kunt bedrijven. Je bedenkt ook zelf oplossingen om alle mensen te voeden, maar ook de planeet te beschermen. 

26. Hoe ontwerp je de beste achtbaan? [uit ‘Hoe ontwerp je…’] 

Stel je voor dat je een zak vol geld krijgt om een achtbaan te ontwerpen. Je wilt natuurlijk de allerbeste en mooiste achtbaan ter wereld bedenken voor het publiek. Maar hoe doe je dat? Je kijkt goed rond en gebruikt je fantasie om een super-achtbaan te ontwerpen. Met de informatie in dit boek onderzoek je daarna wat je kunt verbeteren. In 10 stappen ontwerp je zo een achtbaan die echt gebouwd en gebruikt kan worden 

27. Hoe ontwerp je het beste stadion? [uit ‘Hoe ontwerp je…’] 

Stel je voor dat je een zak vol geld krijgt om een sportstadion te ontwerpen. Je wilt natuurlijk het allerbeste en mooiste stadion ter wereld bedenken! Maar hoe doe je dat? Je kijkt goed rond en gebruikt je fantasie om ‘het ideale sportstadion’ te ontwerpen. Met de informatie in dit boek onderzoek je daarna wat je kunt verbeteren. In 10 stappen ontwerp je zo een stadion dat echt gebouwd en gebruikt kan worden!

28. Hoe ontwerp je de beste robot? [uit ‘Hoe ontwerp je…’]

Stel je voor dat je een zak vol geld krijgt om een robot te ontwerpen die kinderen in het ziekenhuis gaat helpen. Je wilt natuurlijk de allerbeste en mooiste robot voor ze bedenken. Maar hoe doe je dat? Je kijkt goed rond en gebruikt je fantasie om een robot te ontwerpen die precies doet wat hij moet doen. Met de informatie in dit boek onderzoek je daarna wat je kunt verbeteren. In 10 stappen ontwerp je zo een robot die echt gebouwd en gebruikt kan worden! 

29. Computer-lab [uit ‘Ingenieurs aan het werk’] 

Vind jij computers leuk? Vragen mensen jou om hulp als ze ergens niet uitkomen op hun apparaten? Programmeur zou wel eens dé baan voor jou kunnen worden! Leer de beginselen en doe praktische ervaring op. De wereld van het programmeren ligt voor je open. 

30. Robotica-lab [uit ‘Ingenieurs aan het werk’]

Heb jij een fascinatie voor robots? Wil je weten hoe je er zelf een kunt bouwen? Robotica zou wel eens jouw vakgebied kunnen worden! Leer de beginselen en doe praktische ervaring op. De wereld van robotica ligt voor je open! 

31. Electro-lab [uit ‘Ingenieurs aan het werk’] 

Wil jij van elk apparaat weten hoe het werkt? Knutsel jij graag aan elektrische apparaten? Elektrotechniek zou wel eens jouw vakgebied kunnen worden! Leer de beginselen en doe praktische ervaring op. De wereld van de elektrotechniek ligt voor je open! 

32. Egyptische mythen [uit ‘Een wereld vol mythen’] 

Beroemde verhalen over machtige goden, godinnen en bijzondere schepsels komen tot leven in ‘Een wereld vol mythen’. Ontdek meer over de cultuur van het oude Egypte en de verhalen die de mensen vertelden om de wereld te verklaren. Lees hoe Osiris koning van de onderwereld werd en wat er in Het Egyptische Dodenboek stond. Met veel illustraties, foto’s en extra uitleg waarmee je een goed beeld krijgt van de invloed van de mythen op de cultuur en het dagelijkse leven van de oude Egyptenaren. 

33. Noordse mythen [uit ‘Een wereld vol mythen’]

Beroemde verhalen over machtige goden, godinnen en bijzondere schepsels komen tot leven in ‘Een wereld vol mythen’. Ontdek meer over de cultuur van de Noormannen en de verhalen die zij vertelden om de wereld te verklaren. Lees over de streken van ijsreus Loki, felle godengevechten en de Midgaardslang. Met veel illustraties, kaarten en extra uitleg waarmee je een goed beeld krijgt van de invloed van de mythen op de cultuur en het dagelijkse leven van de Noormannen.

34. Gymnastiek [uit ‘Sport en science’] 

Bij gymnastiek kun je kiezen uit drie onderdelen: turnen, ritmische gymnastiek of de trampoline. Turners trainen met toestellen. Bij ritmische gymnastiek doe je een soort dans met sprongen en attributen in je hand. Trampolinespringen is pas sinds het jaar 2000 een onderdeel op de Olympische Spelen. Gymnasten worden niet alleen topatleet door te trainen. Ze moeten ook veel weten over de krachten die op hun lichaam werken. Hoe meer je weet, hoe slimmer je kunt trainen! 

35. Wielrennen, voetbal en andere sporten [uit ‘Sport en science’]

Op een bal werken allerlei krachten. Een voetballer schopt de bal met effect, zodat de bal naar het doel afbuigt. Tennisrackets worden gemaakt van de nieuwste materialen, die licht en supersterk zijn. Wielrenners dragen speciale helmen om minder last te hebben van de luchtweerstand. Wetenschap is belangrijk voor atleten die een olympische medaille willen winnen.

36. Wiskunde in de kunst en sport [uit ‘Wereld vol wiskunde’] 

Of je nu een filmpje maakt of met een basketbal wilt scoren je kunt er wiskunde bij gebruiken! In dit boek lees je ook hoe kunstenaars diepte tekenen, hoe kunstschaatsers rondtollen en hoe een keeper een strafschop tegenhoudt...

37. Wiskunde in de wetenschap [uit ‘Wereld vol wiskunde’]

Door slim te rekenen en te tekenen is er veel nieuws ontdekt. De omtrek van de aarde bijvoorbeeld en ook een manier om tijd te meten. Computers werken met nullen en enen. Hoe? Je leest het allemaal in dit boek

38. Wiskunde in de natuur [uit ‘Wereld vol wiskunde’] 

Als je goed kijkt, zie je wiskundige vormen bij dieren, planten en stenen. Zeesterren zijn supersymmetrisch, zaden liggen niet zomaar op een rijtje en bijen bouwen in zeshoeken. Je leest erover in dit boek. 

39. De taxonomie van dieren [uit ‘Track & trace in het dierenrijk’] 

Er leven op aarde wel een miljoen verschillende soorten dieren. En dat zijn ze nog lang niet allemaal! Regelmatig ontdekken we een nieuwe diersoort. De indeling van dieren in soorten noem je een taxonomie. In dit boek lees je welke manieren er zijn om verschillende soorten te herkennen en welke technische snufjes we daarvoor gebruiken. 

40. Het gedrag van dieren [uit ‘Track & trace in het dierenrijk’]

Het is lastig om het gedrag van dieren in het wild te onderzoeken. Zeker als ze alleen ‘s nachts wakker zijn, of hoog in een boom leven. Ook passen dieren hun gedrag vaak aan zodra ze mensen zien of ruiken. In dit boek lees je welke technische snufjes we daarom gebruiken om dierengedrag te bestuderen.

 

 

ISBN Code Omschrijving Prijs
SNPPPK301 PLUSpakket 4de-6de leerjaar (40-delig) 850.50
Onderdeel van de reeks:

Leespakketten Informatief aan speciale pakketprijzen

Zoeken op leeftijd

Leeftijd

en/of zoekterm

Winkelmandje

Geen producten

Verzending
€0.00
Totaal
€0.00

Op de hoogte blijven?

Nieuwjaarsbrieven

Informatief lezen is leuk. Je wordt er slimmer door! - Alle rechten voorbehouden